fredag den 28. september 2012

HJEMMELAVET RUGSTÆNGER

Jeg har, siden jeg startede på uni igen, haft rugstænger på lager. De er gode at have med i skole, men herhjemme bliver de nok mest brugt som en eftermiddagssnack. Jeg har altid et punkt mellem frokost og aftensmad, hvor jeg bliver nød til at spise et eller andet, og her er disse rugstænger rigtig gode. Jeg prøvede mig lidt frem med de ingredienser der stod på pakken, og så kom jeg lidt ekstra i af andre ting. Af mel blev der både brugt rugmel, fuldkornshvedemel og almindeligt hvedemel - man kan selvfølgelig bare tilsætte det mel man nu lige har hjemme. Derudover kom der også lidt græskarkerner i dejen, hvor man også sagtens kan tilsætte solsikkekerner og/eller hørfrø fx. Dejen skal rulles rimelig tyndt ud, så er man nok mest sikre på at de bliver sprøde - man kan altid tjekke i ovnen om de virker hårde. På toppen blev der på nogle pyntet med græskarkerner og på andre sesamfrø og paprika. De er meget nemme at lave selv, og det er hvad jeg kommer til at gøre fremover - hjemmelavet smager altså bare lidt bedre :-)!


Ingredienser (giver 20-25 stk):
175 gram rugmel
50 gram fuldkornshvedemel
50 gram hvedemel
50 gram græskarkerner
1 1/2 tsk salt
2 dl vand
1 spsk honning

Pynt: Græskarkerner, paprika, sesamfrø
  1. Rør alle de tørre ingredienser sammen i en skål
  2. Tilsæt honning og vand og rør det hele godt sammen
  3. Kom lidt mel på bordet og rul dejen tyndt ud
  4. Skær ønskede størrelse af dejen og kom dem på en bageplade med bagepapir
  5. Bag dem ved 225 grader i 10-15 min (alt efter hvor tykke de er) - giv dem til de virker sprøde

- Laura
Follow Twin Food
Læs mere »

6 kommentarer:

  1. De ser virkelig gode ud :)Hvor længe tror du cirka, at de kan holde sig??

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi! De var også rigtig gode! Hmm, jeg har haft dem i en lufttætbeholder i køleskabet i 3-4 dage. Der fejlede de hvert fald slet ikke noget, så måske en lille uges tid vil jeg tro :-)!

      Slet
  2. De ser gode ud. Elsker hjemmelavet knækbrød, så disse skal også helt sikkert prøves :-)!

    SvarSlet
  3. Hvor ser de bare vildt lækre og sprøde ud. Det skal helt sikkert prøves, for, som I skriver, hjemmelavet er bare bedre :)
    God lørdag!

    SvarSlet
    Svar
    1. De var rigtig gode! :) Hav en dejlig søndag

      Slet

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...